شبیه سازی کنترل دور موتور القایی به روش شار ثابت
- طراحی و شبیه سازی کنترل دور موتور القایی به روش شار ثابت
با اختراع موتور های الکتریکی انقلاب بزرگی در صنایع گوناگون به وقوع پیوست. با به کار بردن موتور های قدرمند الکتریکی و استفاده از انرژی الکتریسیته که انتقال آسان آن یکی از مزایای بزرگ این نوع انرژی بود ، تنها مشکل پیش روی صنایع، بهینه سازی مصرف این انرژی برای سود بالاتر و مصرف به صرفه تر بود. موتور هایی که در ابتدا در صنایع و کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار میگرفت موتور جریان مستقیم بود که بسته به چگونگی اتصال سیم پیچ میدان آن، این موتور قادر بود در کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. استقبال گسترده از موتور های الکتریکی و یافتن راههای جدید استفاده از این موهبت صنعتی در موارد مختلف، که تا پیش از این همگی با نیروی انسان یا حیوانات مورد بهره برداری قرار میگرفت توجه دانشمندان را برای بهبود بخشیدن و به صرفه تر کردن استفاده از انرژی برق در موتور های الکتریکی معطوف خود گرداند. در ۱۸۸۲ نیکولا تسلااصول میدان مغناطیسی دوار را پایه گذاری کرد و راه را برای استفاده از میدان دوار به عنوان یک نیروی مکانیکی باز کرد. در سال ۱۸۸۳ او از این اصول برای طراحی یک موتورالقایی دو فاز استفاده کرد. در ۱۸۸۵ «گالیلئو فراریس» (Galileo Ferraris) مستقلاً تحقیقاتی را در این باره آغاز کرد و در ۱۸۸۸ نتایج تحقیقات خود را در قالب مقالهای به آکادمیسلطنتی علوم در تورین ایتالیاارایه داد. در سال ۱۸۹۰ میخایل اسیبوویچ یک موتور سه فاز روتور قفسی اختراع کرد. موتور های القایی نسبت به موتور های جریان مستقیم دارای مزیت ضریب بهره بالا تر و در نتیجه تلفات کمتر بودند. با اختراع موتور های القایی قفس سنجابی به دلیل حذف کامل جاروبکها تلفات مکانیکی به حداقل خود رسید به گونه ای که در هر جا که امکان استفاده از این موتور بود استفاده از موتور های جریان مستقیم متوقف شد. اما همچنان چالش بزرگ پیش روی موتور های القایی در مواردی بود که نیاز به گشتاور بالا در راه اندازی داشت.موتور جریان مستقیم همچنان سالها با مولفه گشتاور راه انداز فوق العاده خود در عرصه کاربردهای کششی همچون قطارهای برقی درون شهری و قطارهای دیزل ژنراتور دار برون شهری یکه تاز بود. ...
برای دانلود بر روی لوگوهای زیر کلیک کنید